Ne higgy a szemednek! Csalok?

A mai írást Szabó Ibolya építész adta. Szabó Ibolya a Térképző. Építkezőknek, lakásfelújítóknak, vagyis a otthont teremtőknek tervez, tanácsol, lakberendez és kivitelez. Saját blogjában e 3 témával kapcsolatosan olvashatsz nagyon érdekes, ötletekkel teli bejegyzéseket:

  • bemutat egyszerű, kreatív díszítő ötleteket,
  • épület- és lakás-átváltoztatásokat,
  • és az otthonok belső térképzésével kapcsolatban is ad tippeket.

Az Ember, az őt körülvevő teret a saját szemével, látásával észleli, azaz a „térélményt” befogadja.

Ha használod a szemed, akkor

  • egyrészről látsz,
  • másrészről szemlélődsz.

Maga a látás, a testi biztonságodat szolgálja, mert például, a járdán sétálva is kikerülöd az utadban lévő tárgyakat és a többi közlekedőt, vagyis látod az előtted lévő akadályokat: az emelkedőt, a lejtőt, a lépcsőt, vagy a lassan haladó bámészkodót, a Veled szemben futó, gyors kocogót …

Amikor a (meg)látáson, az első kép képzésén már túl vagy, akkor szemlélődni kezdesz, vagyis a látásoddal megtalált képek és terek látványát élvezed.

Érdekes az is, hogy sok szólásunk foglalkozik a látásunkkal, szerintem elég kifejezően:

Több szem többet lát!

Ne csak nézz, hanem láss is!

Fától nem látja az erdőt!

Többet hisz a szemnek, mint a fülnek!

Más szemében a szálkát is meglátja, a magáéban a gerendát sem.

Az épített terekben sok tényező alkalmas a „csalásra”, azaz a szemed becsapására! Ezért az építészetben kiemelt szerephez jut néhány csalafintaság alkalmazása, de ne ijedj meg, nem átverésként alkalmazzák, hanem elsősorban a teret használó Ember érdekében, hogy egy számára előnytelen  térben a térérzete, térélménye pozitív irányba változzon!

Látó emberként valódi és elgondolkodtató élményt szerezhetsz már idehaza is, ha ellátogatsz a Láthatatlan Kiállításra, ahol egy „sötét séta” keretében bekerülsz egy zárt térbe, és szemeddel, látásoddal képtelen vagy azt érzékelni, hiszen a vaksötétben nem látsz!

Majd ott, Te is egyfajta „trükköt” leszel kénytelen alkalmazni, mert segítségül hívod azonnal a többi testi lehetőségedet, hiszen először a kezeidet tapogatásra fogod használni, azután füleddel a neszeket és a többieket figyeled majd akaratlanul.

Az építészek trükkje, hogy a színek, a formák, a minták, a struktúrák és a fények használatával befolyásolják a térélményt, amit a Te szemedre, a Te látásodra bíznak!

Amikor belépsz egy zárt térbe,egy helyiségbe a szemed

  • vagy megáll egy tárgyon;
  • vagy a tárgyat letapogatja.

Első esetben a nyugalmi képről beszélünk, a másodikban a letapogatott képről. Az első, a nyugalmi kép az emberi szem számára egy körkivágásban jelenik meg, ahol ennek a körnek az átmérője majdnem megegyezik a szem és az adott tárgy közötti távolsággal. Ezen a pillantásmezőn a tárgyak egyetlen pillantásra jelennek meg.

A körön kívül a szem már a „letapogatás” technikáját alkalmazza, hiszen megfigyeli a távolságokat, szélességeket és mélységeket.

Az alábbi, közismert ábrákat és képeket elemezve néhány érdekességet mutatok:

Amikor egy helyiség mennyezetét nyugalmi képként ismered fel, akkor biztonságban érzed magad; de ha ugyanez a mennyezet-magasság hosszú helyiséget fed le, akkor már nyomasztani fog az a tér.

Ennek az a magyarázata, hogy a magas mennyezetnél a szemed felfelé irányuló letapogatást végez, ezért ezt a teret szabadnak és felemelőnek érzed.

A szemed – általánosságban – szélességet pontosabban tud becsülni, mint mélységet vagy magasságot, mert ezeket nagyobbra értékeli.
Egy tornyot alulról alacsonyabbnak látsz, mint felülről. Gondolj csak vissza arra, hogy a tipikus amerikai filmek sokszor kezdődnek a felhőkarcolós városkép mutatásával, és azt mindig felülről filmezik, csakis azért, hogy az még gigantikusabb, lenyűgözőbb legyen!

Alulról a függőleges és párhuzamos élek szemednek összeborulnak, a vízszintes párhuzamos élek meg középtájon görbülnek a szemednek.

Más, egyszerű eszközök is rendelkezésre állnak, a trükkök jelen lehetnek
• Vonalak formájában
Az a és b szakasz hossza azonos! Csak a vonalak végét záró nyilak a trükkösek!
A függőleges vonalak egymással párhuzamosak, a trükkök az apró keresztező szálkák, ezért a függőlegeseket először összetartóknak látod.

• Kontrasztos színek formájában:
A fekete felületek, fekete tárgyak kisebbnek tűnnek, mint az azonos méretű fehérek, pedig egyformára szerkesztettem valamennyit!

• Struktúrák tekintetében:
Azonos méretű helyiségek, terek oldalfalait, a tereket határoló falfelületeket eltérő osztásvonalakkal díszítettem, így eltérő méretet mutatnak, holott teljesen azonosak!

Végezetül vagy ráadásként még egy párhuzamot megemlítek a trükkök kapcsán:
Mi, Nők, ne feledkezzünk meg saját testi megjelenésünkről sem! Terjedelmünket :), ahogy a tárgyak esetében a felületi megjelenésüket befolyásolja a viselt mintájuk és struktúrájuk, úgy a női test megjelenését a ruházat színe és mintázata optikailag módosítja!

Feketében karcsú és sudár leszel!
Fehérben teltebb, ducibb leszel!
Függőleges csíkokban nyúlsz, vagyis vékonyodsz!
Vízszintes csíkokban hízol, azaz szélesedsz!
Keresztező mintázatban egyszerre nyúlsz és szélesedsz, tömeget növelsz!

Most irány a gardrób! Jó szórakozást!

Az emberi testről, mint “mértékegységről” még sok érdekes dolgot tudhatsz itt meg: http://www.pixplan.hu/epiteszeti-blog/

A Térképző facebook oldalát követve értesülhetsz a legújabb tér-kép-ző ötletekről.